Kom op tegen Kanker
Gemuteerd monster strijdt tegen roken en vapen bij jongeren
Kom op tegen Kanker lanceert dit najaar een nieuwe editie van #RIProken, een campagne die al vijf jaar jongeren bewustmaakt van de gevaren van roken. De organisatie doet dat met Smokezilla, een gemuteerd monster dat naast de schadelijke stoffen in sigaretten nu ook die van de e-sigaret belichaamt.
In tien jaar tijd is het aantal jongeren dat regelmatig rookt meer dan gehalveerd. Toch rookte in 2023-2024 nog steeds 4,4 procent van de jongeren. Dit bleek uit de meest recente leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD).
Daarom zet Kom op tegen Kanker zich elk jaar opnieuw in om via een campagne jongeren te motiveren van de sigaret af te blijven. Na vijf jaar #RIProken verschijnt er een vernieuwd karakter in de campagne: Smokezilla. Het monster is opgebouwd uit de schadelijke en smerige stoffen in sigaretten en vapes. Zijn ene hand bestaat uit brandende sigaretten, de andere uit kleurrijke vapevingers.
Awareness
"Door (e-)sigaretten en de gevolgen ervan voor te stellen als een monster, spreken we jongeren aan in hun leefwereld", benadrukt David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker. "We creëren awareness over hoe schadelijk (e-)sigaretten zijn en hoe moeilijk het is om van een nicotineverslaving af te geraken."
Speciaal voor jongeren die graag gamen, ontwikkelde Kom op tegen Kanker de #RIProken Lab Escape in de game Fortnite. In deze map krijgen spelers de opdracht om Smokezilla en zijn klonen op te sluiten in een ondergronds laboratorium.