Psychische problemen bij 65-plussers
"Wat schilt er?"
Met de campagne “Wat schilt er?” wil Te Gek!? kopzorgen bij 65-plussers bespreekbaar maken. Blijkbaar heerst hierover nog steeds een taboe en vindt deze leeftijdscategorie het moeilijk om over kopzorgen te praten.
Filip Ceulemans
Met een op het eerste gezicht ludieke campagne wil Te Gek!? een ernstig probleem aankaarten. Eén op de zes Vlaamse 65-plussers ervaart maandelijks psychische klachten zoals sombere gevoelens, angst of overmatig piekeren. En bijna één op tien kreeg te maken met een psychisch probleem zoals depressie, angststoornis of psychose.
Toch blijkt één op drie zelden tot nooit over emoties te praten. Ze willen de problemen zelf oplossen. Stigma en schaamte blijken hardnekkige drempels te zijn. Met als gevolg dat amper één op vijf bereid is professionele hulp te zoeken bij psychische klachten of problemen. Twee op vijf zoeken uiteindelijk tot binnen het jaar hulp, maar bij anderen duurt het vaak twaalf jaar of langer voor ze hulp zoeken.
Buitenkant vertelt niet alles
Met het beeld van een geschilde aardappel en de slogan ‘Kijk eens onder schil’ wil Te Gek!? het probleem onder de aandacht brengen. “Net als aardappelen zijn veel 65-plussers weerbaar, gelaagd en soms wat ruwer aan de buitenkant. Maar wat speelt er zich onder de schil af? De buitenkant vertelt lang niet alles. Dat geldt zowel voor aardappelen als voor mensen. Iemand kan er goed uitzien, sociaal zijn en grapjes maken, maar zich toch verdrietig, leeg of angstig voelen. De binnenkant van een aardappel is gevoelig en waardevol, net zoals mensen vanbinnen vaak kwetsbare emoties en verhalen hebben die gehoord mogen worden.”