RIZIV waarschuwt voor oplichtingspogingen
Oplichtings- en fraudepogingen waarbij de naam van het RIZIV gebruikt wordt, komen steeds vaker voor, zegt de instelling. Deze vorm van oplichting richt zich op zorgverleners en burgers.
Wie een verdachte e-mail, telefoonoproep of bezoek krijgt van iemand die zich voordoet als een medewerker van het RIZIV, dient daarom op zijn hoede te zijn. Een medewerker van het RIZIV zal nooit via e-mail, telefonisch of ter plaatse om een bankcode of geld vragen. Geef daarom nooit uw bankcode door en voer geen transacties uit via een digipass of bankapplicatie als dit gevraagd wordt.
Inspecteurs van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) zijn wel wettelijk bevoegd om burgers of zorgverleners op te bellen of te bezoeken. Sociaal inspecteurs die ter plaatse komen, tonen altijd hun legitimatiebewijs met foto, zodat u zeker weet dat het niet om oplichting gaat.
Ze kunnen zorgverleners contacteren om:
- contactgegevens te vragen
- inlichtingen in te winnen, bijvoorbeeld:welke verstrekkingen een zorgverlener werkelijk heeft uitgevoerd
- de mate van zelfredzaamheid van een patiënt na te gaan
- een beperkt medisch onderzoek te plannen
- een verhoor te plannen
- een verhoor af te nemen in het kader van hun controleopdracht.
Wat te doen bij een verdachte e-mail, telefoontje of bezoek?
Bij vermoeden van een verdachte e-mail, telefoontje of bezoek kunt u dit melden aan:
- Service Center Gezondheid via het contactformulier
- het meldpunt van de FOD Economie
- verdacht@safeonweb.be (door de verdachte e-mail te forwarden en daarna te verwijderen).
Op safeonweb.be vindt u ook nuttige tips om frauduleuze activiteiten te herkennen, uw beveiliging te testen of een probleem te melden.