ad
ArtsenkrantPremium

Mercedes-Maybach SL 680

The sky is the limit

Met de Mercedes-Maybach SL 680, een afgeleid model van de Mercedes-AMG SL, neemt het luxemerk het nichesegment van de exclusieve tweezits roadsters in het vizier.

Mercedes-Maybach SL 680

Waar oorlogen goed voor zijn. Na de Eerste Wereldoorlog mogen Duitse bedrijven geen motoren voor zeppelins meer bouwen. Voor Wilhelm Maybach en Ferdinand Graf von Zeppelin het signaal om de focus te verleggen en onder de merknaam Maybach luxewagens te gaan bouwen.

De volgende Wereldoorlog betekent het einde van Maybach als zelfstandig automerk. In 1960 hervat Maybach echter zijn activiteiten. Het bedrijf bouwt onder de vleugels van Mercedes-Benz handgemaakte modellen op aanvraag voor de rijken en machtigen der aarde.

De samenwerking mondt in 1997 uit in de lancering van de Maybach 57. Enkele jaren later volgt de Maybach 62. De Mercedes-Maybach S-klasse, op basis van de verlengde versie van de Mercedes S-Klasse, debuteert in 2014 en zet Maybach weer op de kaart. Met het reanimeren van het luxemerk wil Mercedes-Benz de hiërarchie in de autowereld herschikken.

Comfortabele werk- en rustplaats

Met de tweede generatie Mercedes-Maybach S-klasse, op de markt sinds 2021, maakt het die ambitie waar. In vergelijking met de lange versie van de S-klasse beschikt die over een 18 cm langere wielbasis die volledig ten goede komt van het achterste compartiment.

Dankzij de executive stoelen wordt de tweede zetelrij omgetoverd in een uiterst luxueuze en comfortabele werk- en rustplaats. De Mercedes-Maybach S-klasse combineert de toptechnologie en perfectie van Mercedes-Benz met de luxe, exclusiviteit en elegantie van Maybach. Aan boord heerst een hemelse stilte en voelt men zich de koning te rijk.

Ultieme openluchtervaring

Met de Mercedes-Maybach SL 680, een afgeleid model van de Mercedes-AMG SL, neemt  het luxemerk het nichesegment van de exclusieve tweezits roadsters in het vizier. Hoewel de Mercedes-Maybach SL 680 wordt aangedreven door de 4 liter V8 bi-turbomotor uit de AMG SL 63 en in 4,1 seconden van 0 naar 100 km spurt, ligt de focus veeleer op pure luxe en comfortabel cruisen dan op racen.

De variabele vierwielaandrijving zorgt onder alle omstandigheden voor een uitstekende tractie. De achterasbesturing draagt bij aan een wendbaar en stabiel rijgedrag.

Exclusief design

Uiterlijk onderscheidt de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram-serie zich door de speciale lakkleuren, het Maybach-opschrift, de rechtopstaande ster op de motorkap en een aerodynamische dubbele schep achter de twee stoelen. De nieuwkomer is ook rijkelijk voorzien van chroom, van de fijne vin over de motorkap tot het voorruitframe en de dorpelpanelen.

Roségouden accenten sieren de koplampen en 21-inch gesmede wielen in een 5-gaats Monoblock- of meerspaaks design onderstrepen het exclusieve karakter van de Mercedes-Maybach SL 680. Unterschied muss sein.

De uitstekend geïsoleerde akoestische soft-top is bekleed met een lichtzwarte stof met een antraciet Maybach-patroon. De achterzijde van de auto wordt gekenmerkt door achterlichten met Maybach-lichtsignatuur, een uniek diffusorpaneel en uitlaatsierstukken met een horizontale balk.

Binnenin overheerst kristalwit nappaleer dat zacht aanvoelt en er chique uitziet, en zich uitstrekt van de deurpanelen tot de middenconsole en comfortstoelen.

interieur SL 680 cabrio
Binnenin overheerst kristalwit nappaleer.

In stilte genieten

Het digitale bestuurdersdisplay en elektrisch verstelbare multimediadisplay heten de bestuurder en passagier hartelijk welkom aan boord via specifieke opstartanimaties.

Vanzelfsprekend is de Mercedes-Maybach SL 680 uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen – die door de afwezigheid van motorgeluid niet oorverdovend luid hoeven te zijn. In stilte genieten luidt de boodschap aan boord van de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram-serie die zijn roeping tot in het kleinste detail helemaal waarmaakt. Mission accomplished.

Voor de volledigheid: de instapprijs van dit hebbeding bedraagt 263.780 euro (btw inbegrepen). In de praktijk dikt de factuurprijs aan tot boven de 300.000 euro door de vele opties.

Select clubje
Wil u een cabrio aan uw wagenpark toevoegen, maar komt een Mercedes niet in aanmerking?
Bij de concurrentie zijn er nauwelijks vergelijkbare modellen. Ferrari en McLaren maken ook tweezitscabrio’s, maar die mikken op een heel ander publiek dan de Mercedes-Maybach SL.
De meeste cabrio’s bij andere constructeurs zijn uitgerust met een tweede stoelenrij, maar de zitjes zijn zo klein en de beenruimte is zo beperkt dat deze enkel kunnen worden gebruikt als extra bagageruimte.
In dit ‘2+2-segment’ biedt Aston Martin de ruimste keuze, gaande van de Vantage Roadster tot de Vanquish Volante, DB 12 Volante en Speedster. Die laatste kost meer dan één miljoen, is op een beperkte oplage gebouwd en is niet meer verkrijgbaar via het normale circuit. De Bentley Continental GTC is wel nog beschikbaar maar is duurder dan de Mercedes-Maybach 680 SL. Goedkoper dan deze zijn de Porsche 911 GTS en Maserati Gran Cabrio.
Van een geheel ander prijsniveau zijn de Mazda MX-5 (31.790 euro) en MG Cyberster ( 66.251 euro). Die laatste is de eerste elektrisch aangedreven 2-zitscabrio. Hij heeft een autonomie van 350 à 400 kilometer, afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden. De zogenaamde vlinderdeuren maken van de Cyberster een echte blikvanger. Sowieso heeft de Cyberster een uitermate opwindend uiterlijk, ontworpen in het Europese R&D-centrum van MG – al is dat intussen eigendom van de Chinese Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC).

MG Cyberster cabrio
De full electric MG Cyberster mét vlinderdeuren is een echte eyecatcher.
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Urbain Vandormael
ad
Cookies

Artsenkrant maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.