Verduidelijking over verplichte elektronische facturatie
Bij de start van de verplichte elektronische facturatie op 1 september 2025 waren enkele zaken nog onduidelijk. BVAS heeft hierover opheldering gevraagd en gekregen.
Zoals Artsenkrant al schreef, zijn artsen sinds 1 september 2025 verplicht om alle ambulante verstrekkingen elektronisch via eFact of eAttest te factureren aan de ziekenfondsen.
Hierrond waren er echter nog enkele zaken die moesten worden verduidelijkt, zoals het al dan niet leveren van een bewijs van overmacht, een regularisatietermijn voor verstrekkingen van vóór 1 september of mogelijke sancties.
BVAS heeft deze bezorgdheden voorgelegd aan de Medicomut en heeft onlangs antwoorden ontvangen.
1. eAttest: enkel geldig op de dag van de verstrekking
Een eAttest moet verplicht worden ingediend op de dag waarop de zorg of consultatie plaatsvond. Attesten die nadien worden ingediend, worden systematisch geweigerd door de ziekenfondsen .
Als er fouten of onvolledigheden in het eAttest staan, zal de software direct een foutmelding geven. De arts moet dan onmiddellijk de fout corrigeren, een nieuw eAttest indienen en het bewijs aan de patiënt overhandigen.
Als de arts ontdekt dat hij een verkeerde nomenclatuurcode heeft gebruikt nadat het eAttest is goedgekeurd door het ziekenfonds, moet hij het attest nog dezelfde dag annuleren en een nieuwe versie met de juiste code indienen.
2. eFact: meer flexibiliteit, maar ook duidelijke termijnen
Bij eFact is het mogelijk om de facturatie op een latere datum in te dienen. Er mag echter slechts één facturatiebestand per dag en per ziekenfonds worden verzonden.
Let op: eFact moet binnen twee maanden ingediend worden, anders riskeert de arts een administratieve boete van de Dienst voor Administratieve Controle van het RIZIV.
3. Geen bewijs vereist bij overmacht
Er was ook de vraag of een arts bij papieren getuigschriften moet aantonen dat elektronische facturatie tijdelijk onmogelijk was door overmacht. Het antwoord is duidelijk: op dit ogenblik is er geen bewijsverplichting voor de arts volgens de regelgeving.
De ziekenfondsen zullen wel het gebruik van papieren getuigschriften na 1 september 2025 monitoren en analyseren.
4. Prestaties vóór 1 september 2025
Voor prestaties vóór 1 september 2025 waarvoor nog geen getuigschrift is uitgeschreven of waarvan de elektronische indiening nog niet heeft plaatsgevonden, is er geen reguleringstermijn voorzien.
Let op: als het om een contante betaling gaat, kan een eAttest niet meer retroactief worden aangemaakt. Als de arts de derdebetalersregeling toepast, is het nog steeds mogelijk om deze oudere prestaties via eFact te factureren.
5. Administratieve boetes en ontbrekende gegevens
Tot slot kwam ook de vraag over eventuele sancties bij ontbrekende niet-essentiële gegevens, zoals transparantiecodes, aan bod. De ziekenfondsen zullen het gebruik van papieren getuigschriften verder opvolgen. Op basis van deze monitoring zal het RIZIV evalueren of bijkomende sancties nodig.
Het is niet verduidelijkt welke sancties eventueel van toepassing zouden zijn.
BVAS heeft een lijst met veelgestelde vragen over de elektronische facturatie aangevuld.