Gezondheidsvoorlichting

"Rode Kruis slaat bal volledig mis"

VAD verontwaardigd over gratis bier na plasmadonatie

Het Rode Kruis versterkt de boodschap dat alcohol onschuldig is. Dat zegt Katleen Peleman van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) in een reactie op een campagne waarbij jongeren die plasma doneren, twee blikjes bier krijgen.

Jongeren tussen 18 en 25 jaar die in augustus of september plasma doneren bij Rode-Kruis Vlaanderen, krijgen twee blikjes Tout Bien-bier, waaronder één alcoholvrij biertje. Er is een groot tekort aan plasma, terwijl de vraag is verdubbeld.

Katleen Peleman, directeur van het VAD, kan de actie niet smaken. "Het accent ligt op alcoholvrij, dat klopt, maar dit is een beproefd recept van de alcohollobby. Ze promoten hun alcoholvrije versie, maar we weten allemaal dat het echt te doen is om de versie mét alcohol", zegt ze.

Ze begrijpt dat de nood aan plasma hoog is, maar vindt toch dat het Rode Kruis hiermee volledig de bal misslaat. "Het is absurd dat net een organisatie zoals het Rode Kruis, die bijzonder sterk werk verricht op vlak van gezondheid en aanzien wordt als een autoriteit op dat vlak, net alcohol promoot. Alcohol richt bijzonder veel schade aan: neem nu alleen al het hoge aantal mensen dat op de spoed belandt door te veel alcohol."

HGR vraagt totaalverbod op alcoholreclame

Peleman benadrukt bovendien dat de Hoge Gezondheidsraad een totaalverbod op alcoholreclame vraagt. Federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) mikt ook op strengere regels rond alcoholreclame tegen volgende zomer en wil bijvoorbeeld verbieden om alcohol nog langer gratis weg te geven. "Dat maakt dit nog hallucinanter", aldus Peleman.

In een brief die Belga kon inkijken, vraagt VAD aan het Rode Kruis om de campagne stop te zetten. "Alcohol als manier om iets te vieren, als geschenkje, als bedankje: het geeft allemaal de boodschap dat alcohol onschuldig is, er altijd bij hoort. Jullie actie versterkt deze beeldvorming bij jonge mensen", klinkt het.

Biermerk: "We begrijpen de bezorgdheid"

Het team van Tout Bien, het bier van onder meer influencer Average Rob, zegt dat het de ophef over de samenwerking met het Rode Kruis begrijpt maar wijst op de noodzaak van plasmadonaties. 

"We begrijpen de bezorgdheid van VAD en nemen hun bekommernissen ernstig", klinkt het vanuit het team van Tout Bien. "Tegelijkertijd willen we de kern van deze campagne niet uit het oog verliezen: het Rode Kruis is dringend op zoek naar 25.000 plasmadonoren. Er is vandaag nood aan jonge donoren, en dat vraagt om actie."

Het initiatief zou van het Rode Kruis komen. "De organisatie benaderde ons specifiek om jongeren mee te mobiliseren. Wij zagen dat als een kans om bij te dragen aan een maatschappelijk belangrijke missie", klinkt het bij Tout Bien. "Het alcoholvrije biertje is geen lokmiddel, maar een symbolisch gebaar, een licht, luchtig 'merci' na een betekenisvolle daad. Wat echt telt, is dat we samen levens kunnen redden. Met of zonder pintje."

Er zouden sinds de actie bekend raakte al 30 procent meer inschrijvingen dan normaal zijn. "Het resultaat spreekt voor zich. Ook het volledige Tout Bien-team gaat volgende week langs het Rode Kruis om hun steentje bij te dragen." 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Belga4 augustus 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Artsenkrant maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.