'Bruggen bouwen tussen standpunten'
Studenten geneeskunde die zich bezighouden met internationale diplomatie? Het klinkt op het eerste gezicht als een verrassende combinatie. Toch tonen August Vermeire, Elisa Rommens en Wout Vander Gracht – allen studenten geneeskunde aan UGent – aan, dat medische kennis en diplomatieke vaardigheden elkaar niet uitsluiten, maar juist versterken.
Floris Cup

Jaarlijks organiseert Harvard University het prestigieuze WorldMUN, ook wel het wereldkampioenschap diplomatie genoemd. Tijdens deze simulatie van de Verenigde Naties worden studenten van over de hele wereld uitgedaagd om de rol van diplomaat op zich te nemen. Ze debatteren over complexe internationale kwesties zoals klimaatverandering, economische ongelijkheid en biodiversiteit. In maart dit jaar vond het evenement plaats in de Filipijnse hoofdstad Manilla en namen meer dan 1.500 studenten uit ruim 100 landen deel.
De Belgische afvaardiging – MUN Society Belgium – die bestond uit een tiental studenten uit verschillende studierichtingen, wist voor het vijfde opeenvolgende jaar de wereldtitel binnen te halen en werd opnieuw uitgeroepen tot Best Large Delegation. Daarmee bevestigt België zijn positie als een van de meest succesvolle delegaties uit de geschiedenis van het kampioenschap.
Individuele awards
Twee van de Belgische deelnemers dit jaar zijn masterstudenten geneeskunde aan UGent: August Vermeire en Elisa Rommens. Beiden vertegenwoordigden tijdens WorldMUN niet hun eigen land, maar respectievelijk China en Colombia, elk in een andere commissie. “Ik vertegenwoordigde China in de Commissie voor Sociale Ontwikkelingen en besprak mogelijke oplossingen voor armoede,” vertelt August Vermeire. “Mijn collega Elisa Rommens nam Colombia voor haar rekening in de Vierde Commissie van de Algemene Vergadering en besprak het thema biodiversiteit.”
“In elk comité zaten verschillende voorzitters van Harvard die het debat leidden en evalueerden,” vult Rommens aan. “Voor hun evaluaties letten ze op vaardigheden als speechen, het leiden van het gesprek, luisteren naar anderen en het aandragen van oplossingen. Aan het einde van het kampioenschap werden per comité de verschillende winnaars bekendgemaakt. De Belgische delegatie won dit jaar de meeste individuele awards en was dus het meest succesvolle team.”
Soft skills
“De belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt om goed te presteren, zijn soft skills: helder en overtuigend ideeën overbrengen, actief luisteren, samenwerken en strategisch onderhandelen,” legt Vermeire uit. “Het gaat niet om je eigen visie doordrukken, maar om bruggen bouwen tussen de verschillende standpunten. Je moet als afgevaardigde kunnen samenwerken met mensen uit diverse achtergronden, met vaak tegenstrijdige belangen.”
Volgens Rommens zijn dat precies de vaardigheden die je als arts ook nodig hebt. “Of je nu in overleg bent met collega’s of communiceert met patiënten, je moet complexe informatie kunnen vertalen naar begrijpelijke taal en empathie tonen voor andere perspectieven.”
Grondige voorbereiding en teamwork
Hoewel de derde geneeskundestudent, Wout Vander Gracht, niet fysiek aanwezig was in Manilla, speelde hij wel een belangrijke rol bij de voorbereiding van het team. “Diplomatie, leiderschap en een grondige kennis van de te bespreken onderwerpen zijn essentieel om in het comité uit te blinken,” legt hij uit. “Dat begint bij een diepe duik in de culturele en historische achtergrond van het land dat je vertegenwoordigt.”
Vander Gracht hielp zijn collega’s door met hen in de voorbereiding over de betreffende onderwerpen te debatteren en door het maken van retrospectieve analyses van meerdere relevante VN-artikelen en beleidsdocumenten. “Daarnaast krijg je van de organisatie een study guide met thema’s die tijdens het kampioenschap besproken worden. Op basis daarvan doe je zelfstandig onderzoek. Je moet begrijpen hoe het land dat je vertegenwoordigt zich positioneert in internationale debatten. Het is dus belangrijk om op de hoogte te zijn van het buitenlandbeleid en mee te zijn met de culturele waarden van het land”, zegt Vander Gracht.
Mondiale vraagstukken
De drie studenten geven aan dat hun interesses verder reiken dan de puur klinische kant van geneeskunde. “Ik wilde graag mijn soft skills verder ontwikkelen, zoals het presenteren van complexe zaken en het kunnen deelnemen aan het bredere maatschappelijke debat over geneeskunde,” aldus Rommens. “Dat zijn zaken die je niet automatisch meekrijgt tijdens de opleiding.” Vermeire en Vander Gracht beamen dat: “Je leert achtergronden onderzoeken, structuur aanbrengen in je argumentatie en helder communiceren. Dat zijn vaardigheden die in elke professionele context van pas komen.”