Skoda weet wat u wilt
Skoda bestaat 130 jaar. Door het oorlogsgeweld in Oekraïne blijven grote festiviteiten achterwege. Maar ook zonder bubbels blikken wij terug op de bewogen geschiedenis van het Tsjechische merk dat is uitgegroeid van een lowbudgetmerk tot een van de sterkhouders van de Volkswagen Group.
Een lang verhaal kort. Eind 19de eeuw starten boekhandelaar Vaclav Laurin en Vaclav Klement, van beroep fietsenmaker, in het voormalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk, een (motor)fietsenfabriek op. Die loopt zo goed dat het tweetal in 1905 besluit om ook vierwielers te gaan bouwen. In 1907 verlaat de eerste Laurin & Klement FF de fabriek in Mlada Boleslav, gevolgd door de Hispano Suiza die bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak valt.
Merknaam verandert
De Eerste Wereldoorlog zorgt voor een onderbreking van de autoproductie en luidt het einde in van het Habsburgse rijk. Nadat de rust is weergekeerd, nemen Laurin en Klement de draad weer op. In 1925 fusioneren zij met Skoda, een producent van treinen en trams én verandert de merknaam L&K in Skoda. Het gamma wordt uitgebreid met luxueuze modellen die de evenknie zijn van de limousines van Mercedes-Benz en Rolls-Royce. Van Audi, BMW of Volkswagen is dan nog geen sprake.
De zaken gaan goed, tot in 1939. Skoda wordt door Duitsland verplicht om over te schakelen op de productie van oorlogstuig voor de Wehrmacht. Wonder boven wonder komt de Skoda-fabriek quasi intact uit de oorlog waardoor de productie van personenwagens meteen kan worden heropgestart. Skoda maakt snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s. Door hun onafhankelijke wielophanging bieden die bovendien een beter rijcomfort en veiligere wegligging.
De vreugde is echter van korte duur. Na de opsplitsing van Europa in een kapitalistisch West- en een communistisch Oostblok wordt het Tsjechisch-Slowaakse merk genationaliseerd. Slecht management leidt ertoe dat Skoda verkommert tot een automerk dat hopeloos achteroploopt.
Perestrojka
Met het verdwijnen van het IJzeren Gordijn in 1989 gaat echter een nieuwe wereld open voor Skoda. Het komt in handen van Volkswagen dat fors investeert in nieuwe modellen die gebruikmaken van de nieuwste VW-technologie. De nieuwe Fabia en Octavia, van de hand van de Belgische autodesigner Dirk van Baeckel, zorgen ervoor dat Skoda zijn goedkope imago kwijtraakt en dat de verkoop explodeert.
Skoda ontwikkelt zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij een zorgvuldig uitgekiend modellenaanbod. Dat reikt van betaalbare compacte gezinswagens à la Fabia en Rapid over de praktische Roomster en Yeti tot de succesvolle middenklassers Scala, Octavia, Superb. Het SUV-gamma omvat ondertussen vijf modellen (Kodiaq, Karoq, Kamiq, Enyaq iV en Elroq) waarvan de Enyaq iV en Elroq full electric zijn.
'Skoda kijkt door de bril van de consument en weet wat die wilt'
Simply clever
De sterkste troef blijft de uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Tegen een betaalbare prijs kan de nieuwe generatie modellen ook worden uitgerust met zinvolle toebehoren en exclusieve accessoires uit het luxesegment waardoor Skoda een aantrekkelijk alternatief is voor de Duitse premiummerken.
Traditioneel onderscheiden Skoda-modellen zich van hun directe concurrenten door handige features zoals een geïntegreerde parapluhouder in het voorportier, afvalbakje in het portier en comfortabele hoofdsteunen achteraan, inclusief een zacht dekentje voor de passagiers achteraan en nog veel meer.
Die zijn, voor alle duidelijkheid, in de prijs inbegrepen. Gevraagd naar het geheim achter het succes van Skoda krijg ik van de woordvoerder een veelzeggend antwoord… “Skoda kijkt door de bril van de consument en weet wat die wilt.”

De Elroq wordt waarschijnlijk de nieuwe bestseller van Skoda. © Skoda.
Wordt Elroq de nieuwe bestseller van Skoda?
Met elk nieuw model zet Skoda een stap vooruit. In het geval van de nieuwe volledig elektrische Elroq is het zelfs een hele grote stap. Met een lengte van 4,49 meter is die 16 cm korter dan grote broer Enyaq iV met wie hij dezelfde aandrijfmogelijkheden deelt. Het grote verschil zit hem in de prijs van plusminus 10.000 euro en het koffervolume. Met 470 liter is dat nog altijd behoorlijk groot voor een model in dit prijssegment. De passagiers, zowel voor- als achteraan, beschikken over een zee van ruimte.
De Elroq is beschikbaar in drie vermogensvariaties. Wij reden een proefrit met de Elroq 85 – de krachtigste versie met 286 pk. Het gemiddeld verbruik ligt met 25,6 kWh aan de hoge kant waardoor het effectief rijbereik 350 à 420 kilometer bedraagt, afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden. De laadduur van 10 tot 80% bedraagt ongeveer 30 minuten.
De Elroq 85 is een elegante verschijning, rijdt aangenaam vlot en comfortabel. Het interieur is ruim bemeten, biedt veel opbergmogelijkheden en straalt kwaliteit en klasse uit – naar het voorbeeld van de duurdere Enyaq iV. Het infotainment is up-to-date met menu’s die goed gestructureerd en makkelijk toegankelijk zijn. Met een instapprijs van 43.900 euro is de Elroq geen weggevertje maar in vergelijking met zijn directe Europese concurrenten biedt hij veel waar voor zijn geld. Vergelijkbare modellen made in China zijn goedkoper en genieten bovendien van minimum zeven jaar fabrieksgarantie. In hun nadeel speelt dat hun restwaarde lager ligt en dat het dealernet van de Chinese merken – op uitzondering van MG en BYD – nog veel blinde vlekken vertoont.

Grootste werkgever van het land
Skoda is de grootste werkgever in Tsjechië, 95 procent van de productie is bestemd voor het buitenland. De Skoda-modellen behoren tot de beste in hun segment. Ze beschikken over moderne en betrouwbare VW-technologie en zijn ruimer én goedkoper dan vergelijkbare VW-modellen. Opeenvolgende creatieve designers hebben de Skoda-modellen bovendien een elegant en sportief voorkomen bezorgd.
Skoda van vandaag is in niets meer te vergelijken met het Oost-Europese lowbudgetmerk van de jaren zeventig. Het staat minstens op gelijke hoogte met de Duitse, Franse en Aziatische volumemerken.