Huisartsgeneeskunde

ZAS Middelheim start proefproject

Een afspraak op de spoed

Het klinkt vreemd, maar sinds vandaag kan een patiënt een afspraak maken op de dienst spoedgevallen van ZAS Middelheim. Het proefproject Spoed op Afspraak wil patiënten met niet-levensbedreigende en laagcomplexe medische problemen minder lang laten wachten in het ziekenhuis.

Filip Ceulemans

ZAS Middelheim spoed op afspraak
De patiënten die op afspraak naar de spoed komen in ZAS Middelheim nemen plaats op de daarvoor voorziene rode stoelen. (c) ZAS

Patiënten die zich aanbieden op de dienst spoedgevallen van een ziekenhuis moeten daar soms lang wachten alvorens ze verder worden geholpen. Het zorgt voor veel frustratie, in sommige gevallen voor verbaal of fysiek geweld. Het proefproject Spoed op Afspraak dat vandaag van start gaat in ZAS Middelheim moet daar verandering in brengen. Patiënten kunnen voortaan een afspraak maken voor de behandeling van niet-levensbedreigende en laagcomplexe medische problemen waarvoor onmiddellijke behandeling niet noodzakelijk is.

Patiënten die een afspraak maken, zullen op het uur van de afspraak sneller worden geholpen en moeten dus minder lang wachten in het ziekenhuis zelf. Ze worden er behandeld door een apart medisch en verpleegkundig team en komen niet terecht in de stroom van patiënten die wel een dringend en/of levensbedreigend probleem hebben.

Twintig afspraken per dag

Het project – een primeur voor ons land – wordt voorlopig enkel uitgerold in ZAS Middelheim en niet op de andere campussen van het Antwerpse ziekenhuis. In een eerste fase is er plaats voor twintig afspraken per dag. Uiteraard hoeven patiënten met een acuut, levensbedreigend of complex medisch probleem geen afspraak te maken. Zij kunnen zich steeds naar de dienst spoedgevallen begeven waar ze zo snel mogelijk worden verder geholpen.

"We verminderen de wachttijd van gemiddeld 140 minuten naar maximaal 60 minuten."

Met het project wil ZAS Middelheim de patiëntenstroom op de dienst spoedgevallen efficiënter organiseren. De huidige manier van werken waarbij patiënten met complexe en minder complexe problemen door elkaar op de spoed toekomen, maakt dat er op bepaalde piekmomenten sprake is van zogenaamde stapeldrukte. De wachttijden kunnen op zulke momenten makkelijk oplopen tot meer dan twee uur.  “Door laag-complexe, niet-levensbedreigende zorgvragen te spreiden via een afspraakmoment, kunnen we onze capaciteit beter benutten. Zo verminderen we de wachttijden van gemiddeld 140 minuten naar maximaal 60 minuten. Dit leidt tot meer tevreden patiënten, betere zorg en minder stress bij de zorgverleners”, zegt dr. Hannelore Raemen, diensthoofd spoedgevallen ZAS Middelheim.

Geen concurrentie voor de huisarts

Volgens Hannelore Raemen moet dit project niet worden gezien als concurrentie voor de huisarts of de huisartsenwachtpost. Zo is het uitdrukkelijk niet de bedoeling om via deze weg patiënten met langdurige of chronische klachten naar de spoed te krijgen. Ook patiënten die een medicatievoorschrift of een ziekteattest nodig hebben, kunnen niet bij Spoed op Afspraak terecht.

Naar schatting dertig procent van de patiënten die zich op de spoed aanmelden, heeft een laagcomplex medisch probleem dat niet levensbedreigend is en dus perfect op afspraak kan worden behandeld. ZAS Middelheim lijst een aantal medische problemen op die in aanmerking komen voor een afspraak:

  • kneuzingen, verstuikingen, breuken of pijn ter hoogte van de armen of benen (schouders, sleutelbeen, elleboog, pols, hand, vingers, heup, knie, enkel, voet, tenen) ​ 
  • problemen ter hoogte van de nek of de rug ​ 
  • de verzorging en behandeling van onder andere snijwonden, brandwonden, schaafwonden ​ 
  • problemen ter hoogte van de oren, ogen, neus en keel. Bijvoorbeeld: een vreemd voorwerp in de oren, lasogen en acute keelpijn. 

Drie ingangswegen

Patiënten die een afspraak willen maken op de spoed kunnen dat via drie wegen: de huisarts, online of telefonisch. De afspraak kan enkel worden gemaakt op weekdagen tussen 10 en 18 uur. Patiënten dienen eerst informatie te geven over hun medisch probleem. Op basis van die inlichtingen wordt bekeken hoe dringend de zorgvraag is en of er een afspraak kan worden ingepland. De huisarts kan wel meteen een afspraak vastleggen. Voor patiënten die een afspraak hebben vastgelegd, zijn er vier speciale, rode stoelen voorzien in de wachtruimte van het ziekenhuis.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium lid en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkdigitale toegang tot de gedrukte magazines
  • checkdigitale toegang tot Artsenkrant, De Apotheker en AK Hospitals
  • checkgevarieerd nieuwsaanbod met actualiteit, opinie, analyse, medisch nieuws & praktijk
  • checkdagelijkse newsletter met nieuws uit de medische sector
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Filip Ceulemans13 oktober 2025
Print Magazine

Recente Editie
07 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine