'Vertrouwen is cruciaal'

"Cruciaal is dat artsen vertrouwen hebben in de organisatie. Indien dat ontbreekt, zijn mentale veerkracht, burn-out, specifieke trajecten... onbespreekbaar." Zegt dokter Joost Baert, algemeen directeur van AZ Klina in Brasschaat.
Traditioneel is de zorg in ons land hiërarchisch georganiseerd. Artsen vervulden een centrale rol als beheerder/leider van de zorg en als eindverantwoordelijke. Ze hebben een grote autonomie. Dat vertaalt zich in de ziekenhuiswet en -governance. Extreem gesteld heb je enerzijds de raad van bestuur en anderzijds de medische raad met verzwaard adviesrecht. Beide organen houden elkaar - in samenwerking of in spanning - dynamisch in evenwicht en komen zo tot besluitvorming, zo steekt de topman van het Antwerpse ziekenhuis van wal.
De arts bekleedt dus een centrale rol en dat verklaart ook de positie waarmee hij zich door het zorglandschap beweegt. "Zeker bij artsen van middelbare leeftijd was de opleiding hier ook op gericht. De Orde der artsen, een eigen, autonome tuchtcommissie, is daarvan een exponent."
De jongste jaren evolueerde het zorglandschap van individuele naar geïntegreerde zorg. Men hecht meer waarde aan de 'pluraliteit' van professies rond de patiënt. Het hierdoor gewijzigde rollenpatroon uit zich in het HR-beleid. Joost Baert: "Er is een tendens tot professionalisering van de zorg en van het HR-beleid van medewerkers. Dat start met 'onboarding', het introductietraject. Door de grote schaarste aan verpleegkundigen zet permanente opvolging in op retentie met aandacht voor mentaal welzijn, ontwikkelingspaden, rotatiemanagement, exitgesprekken... Zo evalueert en verbetert de organisatie ook voortdurend."
Stuurgroep HR
Dit alles geldt voor het ziekenhuispersoneel. "Want artsen", aldus dokter Baert, "en zeker oudere artsen, moeten een barrière overwinnen. Dat is moeilijk. Ze beschouwen HR als betuttelend en deels bedreigend. Artsen worden niet graag gevat door structuren en processen."
Daarom werkt AZ Klina 'fundamenteler' rond corporate governance. "Vaak", zegt dokter Baert, "is dit een machtsstrijd op bestuursniveau. Wij proberen het vooral operationeel te verankeren." Het ziekenhuis richtte een 'Stuurgroep HR' op met daarin vier artsen gedelegeerd door de medische raad. "Artsen denken mee na over het HR-beleid en formuleren mee adviezen. Zo verankeren we vanuit de structuur zelf de medische en niet-medische professies. Aan die eerste strategische stap wordt permanent gewerkt om zo een toekomstgericht HR-beleid voor artsen - met specifieke accenten - te incorporeren in het algemeen beleid. Dat bereidt ons voor op het nieuwe, geïntegreerde zorgmodel."
Evaluatiegesprekken - door het diensthoofd met rapportage aan de hoofdarts - leggen we niet op. Ze groeien vanuit de basis
Onboarding
Het jongste decennium mag AZ Klina bogen op enkele opmerkelijke HR-realisaties voor artsen. "We schreven een onboardingproces uit", vertelt dokter Baert. "De hoofdarts en een stafmedewerker begeleiden dit structureel en het verloopt feitelijk gescheiden van het onboardingproces van het personeel."
AZ Klina werkt ook aan het empoweren van de artsen-diensthoofden. "In samenwerking met de Antwerp Management School organiseren we specifieke twee- of driedaagse opleidingen waarop ook leidinggevende verpleegkundigen uitgenodigd zijn. In het begin botste dat op weerstand. Het zorgt echter voor momenten van vereniging bij het afstemmen en samenwerken binnen de clusterstructuren. Daar hebben we hard op ingezet."
Artsen kunnen gebruik maken van alle dienstverlening die ter beschikking staat van het personeel. "Dirigeren doen we niet, faciliteren wel. Artsen kunnen bijvoorbeeld vrijblijvend beroep doen op een consulent. In de praktijk stappen vooral jonge, nieuwe artsen spontaan met vragen naar HR. Enerzijds is dit een resultante van de betrokkenheid van de artsen bij de besluitvorming rond HR. Anderzijds houdt dit verband met de 'mindshift' bij jonge dokters."
Mentaal welzijn
De nieuwe generatie staat meer open voor begeleiding, persoonlijke coaching en groepsdebriefing. "Ook bij een ernstig adverse event of bij het second victim-beleid tekenen ze spontaan in. Waarbij een arts als CEO wel een voordeel is. Bij medische fouten spreekt de arts met eindverantwoordelijkheid toch gemakkelijker over de psychische impact van complicaties met een CEO die tevens een collega is."
Volgens Joost Baert zijn nieuwe artsen bereid grote stappen te zetten als het gaat over problemen met mentaal welzijn, verslaving of burn-out. En er is evident meer aandacht voor de work-life balance.
Evaluaties
In de toekomst wil AZ Klina inzetten op specifieke trajecten om nieuwe skills te ontwikkelen die niet aan bod komen tijdens de ASO-jaren. "Associaties vergroten en er zijn nieuwe fusies. Dat vergt specifieke rollenpatronen: subspecialisten binnen het eigen specialisme, communicatoren, opleiders, managers..." Momenteel geeft AZ Klina reeds interne navorming over ethische thema's, communicatie, de impact van de nieuwe kwaliteitswet op de medische praktijkvoering enz.
Joost Baert: "Evaluatiegesprekken - door het diensthoofd met rapportage aan de hoofdarts - leggen we niet op. Wel stellen we vast dat ze vanuit de basis groeien. Assessments en groeitrajecten zijn doorgaans nog wel een brug te ver. Artsen staan er niet voor open en er is geen geld voor."
HR-beleid voor ziekenhuisartsen
Cruciaal voor de kwaliteit van de zorg in een ziekenhuis is de manier waarop artsen-specialisten functioneren. Zij zijn de spil. Belangrijk is dus dat ze zich goed in hun vel voelen. Werken is ook in toenemende mate samenwerken. Met collega's, met verpleegkundigen, met andere (zorg)beroepen en de directie. Arbeidsvreugde, passie voor de job en optimale ontplooiingsmogelijkheden vormen ook het beste tegengif tegen burn-out en verzuring.
Met andere woorden, ziekenhuizen hebben er alle belang bij om ook voor artsen een goed HR-beleid te ontwikkelen. Belangrijk is dat dit evenwichtig wordt uitgebouwd in samenspraak tussen de medische raad, hoofdartsen/medisch directeuren en andere directieleden.
Tal van factoren zijn hierbij bepalend. Starten doet het uiteraard met de selectie en aanwerving van jonge artsen. Niet langer spelen enkel technische vaardigheden een rol. Andere competenties, niet in het minst communicatieve skills, zijn evenzeer van belang. Artsen hebben trouwens steeds meer oog voor een goede work-life balance. Het ziekenhuis kan hierop inspelen. Bijvoorbeeld door zelfstandige artsen gebruik te laten maken van de crèche, ook al is die eigenlijk bedoeld voor verpleegkundigen met een bediendecontract.
Bijscholing vormt een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Zowat elk ziekenhuis heeft (geaccrediteerde) navormingsprogramma's lopen. En verder zijn ook prestatiemanagement - het optimaal functioneren van de arts - en loopbaanmanagement van belang.
Zoals steeds volgt Artsenkrant de tendensen in het medische korps en in de gezondheidszorg op de voet. Dringend tijd, dachten we dus, om een rubriek 'Praktijk' te wijden aan HR voor ziekenhuisartsen. Hoe men het personeelsbeleid in de realiteit gestalte geeft, vroegen we een aantal ziekenhuizen. De antwoorden vindt u in dit katern van blz. 18 tot 23. Veel leesplezier.